המוזיאון ליהדות

אוניברסיטת תל-אביב

המרכז למורשת היהדות ע"ש צימבליסטה

בשיתוף עם

הביאנלה של ירושלים

המוזיאון ליהדות ע"ש אנריקו שטרנגר, מרכז צימבליסטה

 

אנוכי במזרח

 

דניאלה ושי אזולאי, מידד אליהו, נטע אלקיים, עופר גרונוולד, מיה ופורת סלומון, שי עבאדי, לידה שרת מסד

 

אוצרים: רם עוזרי, ורה פלפול

 

במאה ה-12, בספרד, כותב רבי יהודה הלוי: ״ליבי במזרח, ואנוכי בסוף מערב״. התערוכה "אנוכי במזרח" מציגה את היפוך היוצרות: מציגים בה אמנים אשר מצד אחד פועלים במרחב המקומי, המזרח תיכוני, הלבנטיני, מזוהים ומזהים את עצמם כחלק ממנו ואף מחפשים בו שורשים, ומצד שני חשופים לשיח המערבי ולתרבות המערב, מושפעים מהם ומנהלים התכתבות רבת רבדים איתם. 
מבט על מכלול עבודתם מעלה שאלות בנוגע למובנים העכשוויים של ״מזרח״ ו״מערב״ בפן הגיאוגרפי, החברתי והתרבותי ומעלה תמונה מורכבת, לאו דווקא קוהרנטית, על האמנות הישראלית ויחסה לשדה האמנות הגלובלי.
 

שי עבאדי מציג בתערוכה עבודות מתוך סדרת הציורים האחרונה שלו ״בחזרה ללבנט״ לצד מבחר עבודות מסדרות קודמות 
העוסקות באופן מובהק בתמות מערב אירופאיות: שובה של התשוקה, גרמניה האחרת שלי, פרויקט חנה ארנדט ואיקונה.

שי ודניאלה אזולאי מציגים בתערוכה הצבה המורכבת מציורים פרי עבודתו של שי בשנים האחרונות ועבודות פיסול של דניאלה. בכמה מעבודותיו מסגל האמן מבט חיצוני, אוריינטליסטי, על עצמו, ובעבודות אחרות, שנוצרו במקביל, מופיע שוב ושוב מוטיב הכנפיים השאוב מיצירתו של מאטיס. יצירותיה של דניאלה, העשויות מקליפות ביצים ומפורצלן, משלבות בתוכן דימויים הקשורים לחיבור לקרקע ולשורשיות ומנגד - ציורי ציפורים אגדתיות במעופן.

מידד אליהו, בסדרה נברשות, עוסק בהתכה של זהויות. גופו וראשו של האמן משמשים בסיס ממנו פורצים דימויים קישוטיים אקספרסיביים. אליהו חוקר ויוצר בשנים האחרונות בעיקר בהשראת התרבות היהודית הנכחדת של קוצ'ין (דרום הודו), מזרחה מכאן, אולם העבודות המוצגות נוצרו במהלך שהותן של האמן בוונציה, כך שניתן למצוא בהן מוטיבים מסורתיים באמנות הודית-מוגלית בשילוב מוטיבים ברוקיים ונציאנים. 

לידה שרת מסד מציגה בסדרת העבודות "אורנמנט" דגמים השאולים מאמנות האסלאם, המזכירים בחלקם סכמות מציוריו של מרדכי ארדון. בנוסף לאלה, מוצג אורנמנט אישי שיצרה מהפונטים של המילים המחוברות “אבאמא”. וכך, הדימוי הסמלי והמופשט 
עד קצה פוגש את האישי והקונקרטי ביותר.

נטע אלקיים מציגה עבודות המחברות בין קווי אופק של ערים שונות: ירוחם, ירושלים (מזרח ומערב), תינר׳יר וקזבלנקה. 
הסדרה ״קווי חיים״ יוצרת קשרים בין אופקים הרחוקים גיאוגרפית אלה מאלה אך מהווים חלק מאותו קו אופק זהותי-ביוגראפי. 
במקרה זה הערגה למערב היא ערגה לשורש צפון אפריקאי - המערב כמגרב. 

פורת ומיה סלומון מציגים מספר עבודות פיסול שנוצרו בטכניקה ייחודית. עבודות כדרות של מיה נורו בנשק חם על ידי פורת כשהחמר עוד היה לח. כדורי האקדח, הלוקחים חלק בעיצוב הצורה הסופית של עבודת האמנות, מעידים במשהו על מציאות מקומית מסוכסכת. 

ולבסוף, עופר גרינוולד  מציב סדרת עבודות המבוססות על איוריו של אפרים משה ליליאן. החזרה אל התקופה המכוננת בה פעל ליליאן, והבחירה לצקת את הדימויים שלו מזפת (חומר נוזלי בהגדרתו אשר אינו מאפשר לשמרו בצורה קשיחה) מעמתים את חזון השיבה לציון עם השמש הקופחת, שהיא בגדר מאפיין מובהק של המקום החדש. 

התערוכה "אנוכי במזרח" מתקיימת ביוזמת ובהפקת הביאנלה של ירושלים, המוקדשת לחקר נקודות המפגש בין אמנות עכשווית ועולם התוכן היהודי. הביאנלה הרביעית תיפתח באוקטובר 2019.

תערוכת ״אנוכי במזרח״

 

פתיחה 27.2.19

נעילה- 18.4.19

שעות פתיחה – ימים א-ה 09.00-16.00

אוניברסיטת תל-אביב, ת.ד. 39040, תל-אביב 6997801
UI/UX Basch_Interactive